איך לבחור מניות להשקעה?

| דמיאן סדקוביץ

איך לבחור מניות בשוק ההון?

כיום רוב המשקיעים בשוק ההון מתחלקים לשתי קבוצות, 1. משקיעים המתבססים על ניתוח טכני. 2. משקיעים הקונים ומוכרים מניות על פי נתונים פונדומנטליים של חברות. אנו באקדמיה להשקעות מאמינים שהדרך הטובה ביותר לבחור מניות להשקעה היא בשילוב של בחירה במניות הטובות ביותר על פי הנתונים הפונדומנטלים עם תזמון כניסה על פי מודלים מתקדמים בניתוח טכני המוצגים בגרף המחירים של המניה. אז איך מצליחים לשלב נכון את הפונדומנטל עם הטכני?

שילוב נתונים פונדמנטליים וטכניים במסחר

אחד הדברים הראשונים שאנחנו ממלמדים בקורס ניהול פיננסי איך אנחנו מחפשים מניה לטווח בינוני עד ארוך ולשם כך נרצה לחפש מניות רווחיות שמתומחרות מתחת למחיר היעד שלהם, וזאת נעשה באמצעות כמה כלים. עם הכלים האלו נעשה השוואה בין מניות באותו הסקטור ונקבע כדאיות עסקה. אחת הבעיות בניתוח פונדמנטלי כשלעצמו היא שגם במצב שהגענו להחלטה כלפי מניה מסויימת לא נדע מתי מחיר המניה אכן ידביק את הפער למחיר הערך. ולשם כך לאחר שנגיע להחלטה פונדמנטלית נסתכל על הגרף על מנת לחפש נקודת כניסה טכנית.

ההנחה שקיימת בשוק היא שמחיר המניה לעולם לא משקף בדיוק את הערך האמיתי לה המניה ראויה ואנו רוצים להעריך לפי הדוחות ועוד נתונים פונדמנטליים מה שוויה. אנו רוצים להבין כמה דברים:

  • האם החברה רווחית.
  • האם הרווחים של החברה גדלים משנה לשנה ובכמה.
  • האם יש לחברה אפשרות לעמוד בחובות/הלוואות אותה לקחה.
  • האם החברה מבדילה את עצמה מהמתחרות.

בניתוח הפונדמנטלי עלינו לחקור שני כיוונים שונים- הכמותי, והאיכותי.

איכותי– קיימים הרבה נתונים על חברה שאיננו יכולים להשיג על ידי קריאת מספר מסויים והשוואתו לחברה אחרת, אלא רק על ידי קריאת הדוח השנתי של החברה ( K-10 באנגלית) או הרבעוני
(Q-10).

האם אנו מבינים את המודל העסקי של החברה?- קיימות חברות שהמודל העסקי שלהם הוא פשוט ביותר להבנה, קוקה קולה – מוכרת משקאות, רולקס- מוכרת שעונים. לעומת זאת ישנם חברות שהמודל העסקי שלהם נראה כברור מאוד אך לאחר קריאה של הדוחות מסתבר שהרווחים שלה אינם מגיעים בכלל מקהל היעד שחשבנו. דוגמא: חברת תעופה שעיקר הרווחים שלה הם מהשירותים אותם היא נותנת על המטוס כמו אוכל ושתיה עקב היותה חברת טיסות מוזלות.

האם אנו סומכים על ההנהלה של החברה?- בדוח קיים סעיף שנקרא (סקירת ההנהלה, Management's discussion and analysis ) סעיף זה מתאר את החברה כמו שההנהלה רואה אותה. נרצה לראות עקביות בין סקירות קודמות של ההנהלה לבין הסקירה העדכנית. בנוסף נרצה לראות באיזה כמות מניות מחזיקים חברי ההנהלה והאם בוצעה פעילות חריגה לאחרונה (בעלי שליטה עיקריים, Major holders ). כך לדוגמא במצב בו הייתה מסיבת עיתונאים שבה המנכ"ל אמר שהעתיד וורוד ומצד שני ראינו שהוא מכר כמות גדול של מניות, עולות חשדות נוכח ההודעה האופטימית שלו.

 

 

מה היתרונות של החברה על פני המתחרות?- האם החברה שונה מהמתחרות שלה, נרצה לשים לב לחברות מתחרות ואיך המוצר או השירות שלהם נתפס בעיני הלקוחות. נרצה לדעת שהתמחור של המוצרים של החברה בה אנו משקיעים הוא נכון ואין ירידה של לקוחות עקב שינויים בתמחור. בנוסף נעריך עד כמה המותג או השם של החברה משפיעה על שוויה. דוגמא: אפל היא חברה בעלת מותג חזק ושם בכל העולם, עקב כך התמחור הגבוה יחסית שלה לא משפיע לרעה ואפילו להיפך, מחזק את היותה יצרנית מוצרים יוקרתיים ואיכותיים.

מהו קהל היעד של החברה?- נרצה לראות שהחברה פונה לקהל יעד רחב ככל האפשר, כך שבמידה ויקרה שינוי וקהל יעד אחד יעזוב את החברה לטובת המתחרות הדבר לא יחסל אותה.

מהו נתח השוק אותו החברה תופסת ביחס למתחרות?- נרצה שהחברה בה נשקיע תתפוס נתח שוק גדול ככל האפשר ביחס למתחרות. בנוסף נרצה שהסקטור בו החברה פועלת נמצא בקצב צמיחה סביר כדי למנוע מצב של חוסר בלקוחות פוטנציאלים, אך לא קצב צמיחה מוגזם שייאלץ את החברה להוציא הרבה כספים על מנת לשמר את מעמדה.
בנושא זה קיים סרטוט שנקרא מודל יועצי בוסטון שבא לבחון איפה נמצאת החברה ביחס למתחרות בסקטור.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סימן שאלה- מצב בו החברה היא קטנה יחסית למתחרות בשוק ונמצאת בשוק בצמיחה מהירה (הרבה השקעות מצדה ומעט רווחים בהווה, בנוסף הרבה סיכון)
כלב שוטה- מצב בו החברה היא קטנה יחסית למתחרות בשוק ונמצאת בשוק בצמיחה איטית
(נמצאת במצב רע עקב חוסר אפשרויות התפתחות)
כוכב עולה- מצב בו החברה היא גדולה ביחס למתחרות בשוק ונמצאת בשוק בצמיחה מהירה
(מצב טוב אבל לא מצוין הרבה השקעות מצדה על מנת לשמר את מעמדה)
פרה חולבת- מצב בו החברה היא גדולה ביחס למתחרות בשוק ונמצאת בשוק בצמיחה איטית
(המצב האידיאלי אליו שואפות כל החברות להגיע, מעט השקעות מצדה והרבה רווחים. בנוסף הסיכון לכניסה נוספת של מתחרים נמוך)

כמותי – נתונים פונדמנטליים פשוטים יחסית להשגה ולהשוואה, אלו כמה נתונים חשובים שעלינו להשוות למתחרות בסקטור של החברה.

תמונה למאמר סווינג

EPS ERNINGS PER SHARE   (רווח למניה) – EPS הוא חישוב רווח לכל מניה לאחר הוצאות דיבידנדים, החישוב נעשה בדרך הבאה:         .

דוגמא לעזרה של הEPS – ליוסי ולמשה יש חנות פלאפל כל אחד, הרווח הנקי של יוסי הוא 5 מיליון שקלים והרווח הנקי של משה הוא 3 מיליון שקלים. חלוקת הדיבידנדים של יוסי היא מיליון שקלים ושל משה מיליון שקלים. כמות המניות בחנות של יוסי היא מיליון מניות ובשל משה חצי מיליון.

תמונה 2 מאמר סווינג

 

הרווח למניה בשתיהם יצא זהה לחלוטין למרות שהרווח הנקי הראה כביכול שהמשקיעים אצל יוסי הרוויחו הרבה יותר מההשקעה שלהם.

 ROE RETURN ON EQUITY (תשואה על ההון) – ROE היא התשואה באחוזים אל מול ההון העצמי של החברה, החישוב נעשה בדרך הבאה:
את התוצאה נשווה בין מניות באותו סקטור מכיוון שאופי ההשקעות של חברות שלא באותו ענף הוא שונה לחלוטין.

P/E RATIO (מכפיל רווח) – מכפיל הרווח מבטא את הקשר בין מחיר המניה לבין הרווחים שלה, החישוב נעשה בדרך הבאה:

מכפיל נמוך מעיד על מניה שמתומחרת נמוך לעומת הערך (מכפיל נמוך מידי כנראה יעיד על חשש מסויים מכיוון המשקיעים) מכפיל גבוה מידי מעיד על מניה שמתומחרת גבוה לעומת הערך. גם את מכפיל הרווח נבדוק אל מול מניות מאותו הסקטור.

לסיכום אנחנו נרצה לחפש את המצבים בהם יש סטיות מהממוצע של הסקטור, למשל מצב בו החברה מראה תשואה על ההון בצורה מרשימה לעומת המתחרות אך המכפיל שלה נמוך ביחס אליהן, דבר שמראה על זה שהחברה מצליחה אך מתומחרת נמוך ממחיר הערך שלה.

 

ניתוח טכני

ניתוח טכני הוא מונח שניתן לשיטת מסחר המבססת את קבלת ההחלטות על פי ניתוח של גרף המחירים של המוצר הפיננסי אותו אנו סוחרים. קיימות מספר צורות לפענח את גרף המחירים ועל פי הן לבנות תוכניות מסחר. רוב האסטרטגיות המתקדמות ביותר במסחר על בסיס ניתוח טכני מבוססות על זיהוי של אזורים משמעותיים בהם הייתה כמות גדולה של קונים או מוכרים. בקורס מסחר יומי במניות אנו מלמדים על ידי זיהוי חוזר של קונים ומוכרים מאזורים אלה ניתן לבנות טריגר לפתיחת פוזיציה. אזורים בהם יש חזרה של קונים נקראים אזורי תמיכה. אזורים אליהם מפסיקים להגיע קונים וההיצע גובר על הביקוש נקראים אזורי התנגדות.  יש מספר רב של אסטרטגיות מסחר וצורות לקריאה של גרף המחירים. הרבה מאוד תלוי בהתנהגות המניה ותוכנית המסחר בה אנו סוחרים.  בהמשך המאמר מצורף סרטון העשרה שבו אפשר ללמוד על אסטרטגטיית מסחר מאוד פשוטה שמתאימה למסחר ארוך טווח. האסטרטגייה מתבססת על זיהוי בלימות על ממוצע נע 200

לסיכום

כדי להצליח ליצור הכנסה שיטתית מהשקעות בניירות ערך יש צורך בשילוב של מספר פרמטריים, אחד החשובים שבהם הוא בחירת  תוכנית מסחר בעלת אחוזי הצלחה גבוהים עם תדירות עסקאות גבוהה המאפשרת לנהל סיכונים בדרך שתמיד הסיכון יקטן ביחס לסיכוי. הדרך הטובה ביותר לבנות תוכנית מסחר שכזאת היא דרך חיפוש אחר ניירות ערך בעלי נתונים פונדומנטלים טובים ולאחריו חיפוש הזדמנות כניסה נקודתית בנייר על ידי ניתוח גרף המחירים.

קורסים בשוק ההון – מיטב הקורסים בשוק ההון במכללת אופק לשוקי הון עם מיטב המרצים בשוק ההון

 

המאמר נכתב בשיתוף עידן פוס סטודנט המכללה.

demi

דמיאן סדקוביץ

מנכ"ל ומייסד
מר דמיאן סדקוביץ מנכ"ל מכללת אופק שוקי הון, מומחה למסחר בשווקים הפיננסיים עוסק במסחר למחייתו מעל ל-9 שנים במקביל לתפקידו במכללה. משמש כמנטור לסוחרים רבים בארץ ובעולם בתחום ההשקעות והמסחר היומי.